VERSLAG VAN HET BESTUUR

Opnieuw verhoging van de pensioenen

In 2023 besloten we de pensioenen van iedereen met 3,26% te ­verhogen. Drie keer achter elkaar kunnen verhogen, na veertien jaar niet de mogelijkheid te hebben gehad, is heel mooi. In totaal hebben we in anderhalf jaar tijd de pensioenen met zo’n 11% verhoogd. Tegelijkertijd beseffen wij dat die verhogingen niet de gehele inflatie over die periode compenseren. Wel heeft PME iedere keer geprobeerd om het maximaal haalbare te doen zonder onnodige risico's te nemen. Want met deze verhoging behouden we een reële kans op een gezonde dekkingsgraad om in 2026 in te varen.

Nieuwe regels voor pensioen bekend

In juni 2023 werd de Wet toekomst pensioenen aangenomen door de Eerste Kamer. Dat betekent dat alle kaders voor de toekomstige pensioenregeling definitief bekend zijn en sociale partners in onze sector en wij als pensioenfonds aan de slag kunnen. De uitslag van de verkiezingen later in het jaar, waarbij de winnende partijen sceptisch zijn over de nieuwe regels, zorgt wel voor nieuwe onzekerheid. Onzekerheid waar we als pensioensector niet op zitten te wachten. Dat geeft onrust. Niet alleen bij de sociale partners en onze uitvoerders, er wordt tenslotte al volop gewerkt aan de implementatie van de nieuwe wet, maar bovenal bij onze deelnemers en werkgevers. ­Mensen willen weten waar ze aan toe zijn. Het weer ter discussie stellen van de nieuwe regels is niet in het belang van onze deelnemer. Met de nieuwe regels is de verwachting dat we straks vaker en eerder de pensioenen kunnen verhogen. Verplichte grote reserves zijn verleden tijd. De verhogingen van de pensioenen van onze deelnemers de afgelopen 1,5 jaar zijn hier een direct resultaat van. Terugverlangen naar het oude stelsel of sleutelen aan de basis van het nieuwe stelsel is wat ons betreft niet de oplossing. Laten we ons richten op de toekomst, dat is tenslotte waar pensioen over gaat. De voor­bereidingen voor de overgang naar de nieuwe regels zijn in volle gang en vragen focus van iedereen.

Goed pensioen in een stabiele leefbare wereld

2023 gaat de boeken in als het heetste en natste jaar dat Nederland tot nu toe gekend heeft. Tot nu toe, want ook wereldwijd was 2023 het warmste jaar ooit gemeten. Klimaatverandering zal in de toekomst steeds vaker weersextremen opleveren. Het bedreigt daarmee onze manier van leven, maakt beleggen onzeker en raakt dus ook ons rendement. In 2023 werd een historisch akkoord gesloten op de klimaattop in Dubai. Voor het eerst werd gesproken over het afbouwen en het einde van fossiele brandstoffen om ­klimaatverandering tegen te gaan. En er werden afspraken gemaakt om de investeringen in duurzame energie te verdrievoudigen. Wij zijn blij met deze afspraken in Dubai. Bij PME hebben wij de afgelopen jaren afstand gedaan van onze beleggingen in fossiele brandstofproducenten en herbeleggen we de vrijgekomen middelen met een positieve impact op de energietransitie. En hebben we een ambitieus klimaatbeleid geformuleerd, waarmee we verantwoordelijkheid nemen voor onze beleggingen. In 2023 breidden wij dit klimaatbeleid voor enkele beleggingscategorieën verder uit. Want onze deelnemers verdienen het om met pensioen te gaan in een stabiele leefbare wereld met een goed pensioen.

Ons werk bij PME is betekenisvol. Onze blik is niet alleen gericht op vandaag, maar ook op morgen en overmorgen. Ieder besluit is een bouwsteen voor de toekomst.

Eric Uijen, voorzitter uitvoerend bestuur
Nicole Beuken, onafhankelijk voorzitter