DUURZAAM EN VERANTWOORD BELEGGEN

Uitsluiting

Uitsluiting van bedrijven

Sommige producten en diensten passen niet bij onze uitgangspunten of bij de overtuigingen van onze deelnemers. Ook geldt er een wettelijk ­verbod op beleggen in sommige activiteiten.

Om deze redenen sluiten we bedrijven uit die betrokken zijn bij controversiële wapens (productie), kernwapens, tabak (productie), handvuurwapens voor civiel gebruik (productie en verkoop), adult entertainment (productie), bont (productie), teerzandolie en steenkool, olie en gas (productie). Wij kunnen er ook toe besluiten om een onderneming uit te sluiten wanneer de dialoog niet het vooraf beoogde resultaat heeft bereikt of wanneer een onderneming niet bereid is tot een dialoog.

Eind 2023 sloten wij op basis van de uitsluitingscriteria 632 bedrijven uit, in 2022 waren dit 612 bedrijven. De volledige lijst met uitgesloten bedrijven is te vinden op onze website.

Uitsluiting van landen

We beleggen niet in staatsobligaties van landen die onderhevig zijn aan internationale sancties, waaronder een reisverbod, wapenembargo of handelsverbod.

Eind 2023 sloten we op basis van deze uitsluitingscriteria in totaal 16 landen uit (2022: 16 landen). De volledige lijst van uitgesloten landen is te vinden op onze website.