Sinds februari 2023 werkt Marit Hollander als specialist interne digitale communicatie bij DAF Trucks. Ze werkt op het hoofdkantoor in Eindhoven.
“In totaal werken in Eindhoven ongeveer achtduizend mensen. Ik houd het intranet bij, waar ik nieuwsberichten en video’s voor maak. Ook hebben we een bedrijfsmagazine waar ik aan meewerk en ben ik verantwoordelijk voor de ontwikkeling van DAF’s eigen informatie-app. Een groot deel van de DAF-collega’s werkt in de fabriek en zij hebben op hun productieplek natuurlijk geen eigen computer. Daarom hebben we tachtig digitale informatieschermen in het bedrijf hangen. Daarop – én op de app – zijn mededelingen en video’s te zien.
Mijn man werkte al bij DAF en hij heeft het zo naar zijn zin dat hij mij voorstelde om ook bij DAF te gaan werken. In eerste instantie dacht ik: ik weet niets van trucks, wat moet ik daar dan doen? Totdat ik ontdekte dat DAF een grote communicatieafdeling heeft, waar ik mijn draai helemaal heb gevonden. Dankzij mijn werk kom ik op veel plekken, bij collega’s met allerlei verschillende functies. Het ene moment sta ik in de fabriek, het volgende moment interview ik een collega van de afdeling Product Development.
Het leuke van DAF is dat iedereen graag over het werk en de trucks vertelt. En ik stel veel vragen. Daardoor leer ik dingen waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden. Dat gaat van software die in trucks zit tot aan de al dan niet elektrische voertuigen zelf. En ik heb tijdens een evenement op de DAF Proefbaan in een truck mogen rijden. Toen was de ervaring helemaal compleet!
Ik ben nieuw in de sector. Bij mijn vorige werk hadden we geen cao, dus onderdeel zijn van een cao is nieuw voor mij. Ik vind dat prettig, ik weet nu veel beter waar ik aan toe ben. Het voelt ook wat meer beschermd. Zonder cao zijn er geen richtlijnen en geen regels, de werkgever zou kunnen doen wat-ie wil. Nu heb ik altijd de basis van de cao om me aan vast te houden. Het geeft me een idee van hoe zaken geregeld zijn.
Ook dat het pensioen goed geregeld is, geeft me een fijn gevoel. Ik hoorde dat tijdens mijn sollicitatie: we hebben hier een goed pensioen. Bij mijn vorige werkgever was het pensioen niet zo goed, dus dit is een hele verbetering. Ik kreeg tijdens de sollicitatieprocedure een bruto-nettoberekening, dat vond ik ook heel netjes.
Mijn plan is om naast mijn pensioen te gaan beleggen, als een extra spaarpotje. Daarin ben ik me aan het verdiepen, maar het staat even op een laag pitje omdat mijn man en ik bezig zijn met de aankoop van een huis. Mijn streven is om binnen twee jaar te gaan beleggen – dan ben ik dertig – en de beleggingen voor dertig jaar vast te zetten. Wie weet kan ik dan op mijn zestigste met pensioen. Dat zou mooi zijn.” ●
Sinds februari 2023 werkt Marit Hollander als specialist interne digitale communicatie bij DAF Trucks. Ze werkt op het hoofdkantoor in Eindhoven.
“In totaal werken in Eindhoven ongeveer achtduizend mensen. Ik houd het intranet bij, waar ik nieuwsberichten en video’s voor maak. Ook hebben we een bedrijfsmagazine waar ik aan meewerk en ben ik verantwoordelijk voor de ontwikkeling van DAF’s eigen informatie-app. Een groot deel van de DAF-collega’s werkt in de fabriek en zij hebben op hun productieplek natuurlijk geen eigen computer. Daarom hebben we tachtig digitale informatieschermen in het bedrijf hangen. Daarop – én op de app – zijn mededelingen en video’s te zien.
Mijn man werkte al bij DAF en hij heeft het zo naar zijn zin dat hij mij voorstelde om ook bij DAF te gaan werken. In eerste instantie dacht ik: ik weet niets van trucks, wat moet ik daar dan doen? Totdat ik ontdekte dat DAF een grote communicatieafdeling heeft, waar ik mijn draai helemaal heb gevonden. Dankzij mijn werk kom ik op veel plekken, bij collega’s met allerlei verschillende functies. Het ene moment sta ik in de fabriek, het volgende moment interview ik een collega van de afdeling Product Development.
Het leuke van DAF is dat iedereen graag over het werk en de trucks vertelt. En ik stel veel vragen. Daardoor leer ik dingen waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden. Dat gaat van software die in trucks zit tot aan de al dan niet elektrische voertuigen zelf. En ik heb tijdens een evenement op de DAF Proefbaan in een truck mogen rijden. Toen was de ervaring helemaal compleet!
Ik ben nieuw in de sector. Bij mijn vorige werk hadden we geen cao, dus onderdeel zijn van een cao is nieuw voor mij. Ik vind dat prettig, ik weet nu veel beter waar ik aan toe ben. Het voelt ook wat meer beschermd. Zonder cao zijn er geen richtlijnen en geen regels, de werkgever zou kunnen doen wat-ie wil. Nu heb ik altijd de basis van de cao om me aan vast te houden. Het geeft me een idee van hoe zaken geregeld zijn.
Ook dat het pensioen goed geregeld is, geeft me een fijn gevoel. Ik hoorde dat tijdens mijn sollicitatie: we hebben hier een goed pensioen. Bij mijn vorige werkgever was het pensioen niet zo goed, dus dit is een hele verbetering. Ik kreeg tijdens de sollicitatieprocedure een bruto-nettoberekening, dat vond ik ook heel netjes.
Mijn plan is om naast mijn pensioen te gaan beleggen, als een extra spaarpotje. Daarin ben ik me aan het verdiepen, maar het staat even op een laag pitje omdat mijn man en ik bezig zijn met de aankoop van een huis. Mijn streven is om binnen twee jaar te gaan beleggen – dan ben ik dertig – en de beleggingen voor dertig jaar vast te zetten. Wie weet kan ik dan op mijn zestigste met pensioen. Dat zou mooi zijn.” ●