Operator Martin van der Ven (67) nam in mei na 21,5 jaar afscheid van Bosch Transmission Technology in Tilburg. Na een loopbaan van maar liefst 49 jaar ging hij met pensioen. Hij heeft zich goed voorbereid op zijn nieuwe leven.
“Ik ben precies op mijn AOW-datum gestopt. Eerder stoppen wilde ik niet, dat was nadelig voor mijn pensioenopbouw. Maar ik wilde wel minder werken. Bij mijn werkgever kon ik gewenningsuren kopen, dat heb ik het laatste jaar gedaan. Over de uren die je niet werkt, lever je 15 procent salaris in. De nachtdiensten vielen me zwaar en dankzij die gewenningsuren hoefde ik het laatste jaar alleen nog maar avonddiensten te draaien. Bovendien werkte ik een stuk minder, waardoor ik rustig aan mijn vrije tijd kon wennen.
Van een zwart gat is gelukkig geen sprake, ik kom eerder tijd tekort. Ik ben aan het verhuizen, dus dat kost aardig wat tijd. Daarnaast heb ik genoeg hobby’s. Ik heb zes motoren waar ik graag mee toer en aan sleutel. En ik heb een cabriolet, om mee te rijden tijdens mooie zomeravonden. Hoewel ik toch meestal de motor pak als het mooi weer is, dus ik denk dat ik die auto ga verkopen. Ook wil ik een aantal motoren de deur uit doen. Het is een dure hobby en nu ik met pensioen ben, zijn mijn inkomsten lager.
Als ik eenmaal ben verhuisd, ga ik starten met een andere hobby: modelspoorbaanbouw. Ik ben er eigenlijk al mee begonnen, want ik ga al jaren naar modelspoorbaanbeurzen en ik heb inmiddels al aardig wat spullen bij elkaar verzameld. Ook uit mijn vroege jeugd heb ik nog treinen, waaronder een locomotief uit 1968, in de originele doos. Ik kreeg hem toen ik elf jaar was voor Sinterklaas en ik heb hem altijd bewaard. In mijn nieuwe huis ga ik in mijn hobbykamer alles uitstallen: op een grote tafel alles in elkaar zetten en bevestigen. Dat is een mooie hobby voor in de winter, lekker binnen.” ●
Operator Martin van der Ven (67) nam in mei na 21,5 jaar afscheid van Bosch Transmission Technology in Tilburg. Na een loopbaan van maar liefst 49 jaar ging hij met pensioen. Hij heeft zich goed voorbereid op zijn nieuwe leven.
“Ik ben precies op mijn AOW-datum gestopt. Eerder stoppen wilde ik niet, dat was nadelig voor mijn pensioenopbouw. Maar ik wilde wel minder werken. Bij mijn werkgever kon ik gewenningsuren kopen, dat heb ik het laatste jaar gedaan. Over de uren die je niet werkt, lever je 15 procent salaris in. De nachtdiensten vielen me zwaar en dankzij die gewenningsuren hoefde ik het laatste jaar alleen nog maar avonddiensten te draaien. Bovendien werkte ik een stuk minder, waardoor ik rustig aan mijn vrije tijd kon wennen.
Van een zwart gat is gelukkig geen sprake, ik kom eerder tijd tekort. Ik ben aan het verhuizen, dus dat kost aardig wat tijd. Daarnaast heb ik genoeg hobby’s. Ik heb zes motoren waar ik graag mee toer en aan sleutel. En ik heb een cabriolet, om mee te rijden tijdens mooie zomeravonden. Hoewel ik toch meestal de motor pak als het mooi weer is, dus ik denk dat ik die auto ga verkopen. Ook wil ik een aantal motoren de deur uit doen. Het is een dure hobby en nu ik met pensioen ben, zijn mijn inkomsten lager.
Als ik eenmaal ben verhuisd, ga ik starten met een andere hobby: modelspoorbaanbouw. Ik ben er eigenlijk al mee begonnen, want ik ga al jaren naar modelspoorbaanbeurzen en ik heb inmiddels al aardig wat spullen bij elkaar verzameld. Ook uit mijn vroege jeugd heb ik nog treinen, waaronder een locomotief uit 1968, in de originele doos. Ik kreeg hem toen ik elf jaar was voor Sinterklaas en ik heb hem altijd bewaard. In mijn nieuwe huis ga ik in mijn hobbykamer alles uitstallen: op een grote tafel alles in elkaar zetten en bevestigen. Dat is een mooie hobby voor in de winter, lekker binnen.” ●