EPCOR, een dochterbedrijf van KLM, zit op Schiphol-Rijk. De medewerkers kunnen de landingsbanen net niet zien, maar verder ademt alles wat EPCOR doet vliegtuigen. EPCOR verzorgt namelijk het onderhoud van vliegtuigcomponenten voor 46 klanten wereldwijd.
Of preciezer gezegd: van pneumatische onderdelen en van de hulpmotor in de staart van het vliegtuig, de auxiliary power unit (APU). De APU is de motor voor onder andere de airconditioning en de apparatuur in de cockpit als het vliegtuig aan de grond staat. Richard Gorissen (26): “We noemen dit ook wel de generator die het vliegtuig van stroom en luchtdruk voorziet.”
Richard werkt 6,5 jaar bij EPCOR, hij kwam rechtstreeks vanuit de schoolbanken. “De sfeer hier is fijn, echt een huiskamersfeer. Ook het contact met het management is laagdrempelig. Het werk is heel divers. Dat heb je ook zelf in de hand, omdat je zelf bepaalt hoeveel approvals je haalt. Een approval is een goedkeuring om aan een bepaalde component te mogen werken. Ik mocht vrij snel de stap maken naar roterend, dat is wat specialistischer werk. Daarin heb ik mezelf kunnen ontplooien en nu ben ik certifying staff op het roterende werk.”
Martin Maat (64) is al 22 jaar bij EPCOR in dienst. “Ik werkte hiervoor bij KLM en heb de verzelfstandiging van EPCOR mede voorbereid. Na een jaar ben ik naar EPCOR overgestapt.” Als Facility Manager & Project Manager XXL is hij druk met de uitbreiding van het pand. “Het bedrijf groeit en het pand moet meegroeien, dus we gaan van vierduizend vierkante meter naar tienduizend.” Wordt dat een duurzaam pand? “Ja, voor zover dat kan. We hebben het dak geïsoleerd en volgend jaar wordt de gevel geïsoleerd. Verder willen we een warmtepomp installeren.
“We besteden veel aandacht aan repair development: als je onderdelen kunt repareren, hoef je geen nieuwe te produceren.”
Bij EPCOR werken ruim 200 mensen.
Het is een groeiend, jong bedrijf:
de gemiddelde leeftijd is 39 jaar.
Op de stafafdelingen is
10 procent van de medewerkers vrouw.
EPCOR wil dat cijfer graag omhoogbrengen
voor het hele bedrijf.
“Mijn vrije dagen heb ik opgemaakt met een vrije dag in de week. Dat beviel zo goed dat ik me heb aangemeld voor het Generatiepact.”
Zonnepanelen? Nee, dat gaat niet, want de verzekeraar wil het pand niet verzekeren als er zonnepanelen op liggen. Zonde, want we zouden een derde tot de helft van ons elektriciteitsverbruik uit die panelen kunnen halen.”
Ook op de werkvloer wordt flink nagedacht over duurzaamheid. Richard: “We besteden veel aandacht aan repair development: als je onderdelen kunt repareren, hoef je geen nieuwe te produceren. Daarmee reduceer je uitstoot. We werken sinds kort met cold spray: je spuit een dun laagje aluminium op een onderdeel dat je daarna op de juiste maat afdraait. Het voordeel van cold spray ten opzichte van de oude methode met plasma spray is dat het onderdeel daarna niet de oven in hoeft. Dat biedt pure winst in energie én tijd. Het is goedgekeurd door de fabrikanten van de componenten die we onderhouden, maar het is ontzettend duur en wordt nog weinig gedaan.” Met andere woorden: er is nog veel onderzoek en geld nodig voordat deze werkwijze gewoon wordt. Richard: “Dat gaat nog wel vijf jaar duren.”
Veel dichterbij is het pensioen van Martin. Hij doet al mee aan het Generatiepact. Martin: “Ik had een stuwmeer aan vrije dagen, die heb ik vorig jaar opgemaakt met een vrije dag in de week. Dat beviel zo goed dat ik me heb aangemeld voor het Generatiepact. Best lastig om die vrije dag ook echt vrij te zijn, ik ga toch mijn mail checken.
Daarom plan ik vaak uitstapjes met mijn vrouw op die dag, dan kom ik niet in de verleiding.” Martins plan was om volgend voorjaar eerder met pensioen te gaan, maar het loopt anders. “De verbouwing van het pand loopt uit, dus ze hebben me gevraagd wat langer te blijven. Maar ik stop sowieso voor mijn AOW. Ik heb met een PME-consulent overlegd. En de periode tot mijn AOW kan ik een hoger pensioen nemen, daarna krijg ik de rest van m’n leven een lager pensioen van PME. Het was even puzzelen, maar financieel gaat het prima lukken zo.”
Voor Richard is zijn pensioen nog ver weg, maar hij houdt zich er wel mee bezig. “Doordat ik in de ondernemingsraad van EPCOR zit, wist ik dat er nieuwe regels voor pensioen komen. Ik vind het belangrijk om daar iets van te weten en ervoor te zorgen dat medewerkers daar goed over worden geïnformeerd. Daarom heb ik samen met PME een speciale pensioensessie voor medewerkers van EPCOR georganiseerd.” Wat vindt hij er eigenlijk van dat PME de pensioenpremies verantwoord belegt? “Ik vind dat positief. We moeten met z’n allen wat doen aan het klimaat en dit draagt eraan bij. Als het rendement dan net zo goed is, is dat helemaal mooi meegenomen.” ●