ETF begon in
1951 als machinefabriek voor textielmachines, later richtte het bedrijf zich alleen op vloerbedekking. In 1995 kwam ETF Ride Systems erbij.
Anton:
“Lastig bij vloerbedekkings-machines ontwerpen? Zorgen dat ze geschikt zijn voor verschillende materialen.”
ETF Ride Systems
is succesvol in AGV’s: automatisch geleide voertuigen. Deze attractievoertuigen (onder andere voor pretparken) rijden niet op rails, maar zelfstandig. Daardoor kunnen ze allerlei bewegingen
maken die op een rail niet mogelijk zijn.
Bij ETF Group werken ongeveer 70 mensen, oud en jong door elkaar. En dat werkt goed! Ze leren van elkaar, zien projectmanager Anton Keim (60) en hoofdmonteur Dirk van IJzendoorn (32).
Anton: “Met name de ervaren monteurs die machines bij klanten installeren, zijn een belangrijke bron van informatie. Zij komen vaak met praktische tips, omdat een machine of een attractie bij klanten toch vaak net wat anders wordt geplaatst dan we denken.” Digitaal werken, ook zoiets. Anton: “Ik zie een duidelijk verschil tussen mensen van mijn eigen leeftijd en jongere collega’s zoals Dirk. Zij zijn opgegroeid in het digitale tijdperk. Ik heb nog leren tekenen aan een tekentafel met een tekenpen. Dat zijn nu museumstukken. Bij de jongeren gaat dat digitale werken zo veel makkelijker. Ik red me wel, maar toch.”
Dirk: “Maar de computer heeft niet voor alle problemen een oplossing. Soms kun je er beter een ervaren monteur bij halen. In ons vakgebied zijn niet alle nieuwe dingen per se beter, dat weet ik inmiddels.”
Ook over pensioenen kan Anton nog wel wat aan Dirk leren. “Tegen hem en andere jonge collega’s zou ik willen zeggen: zorg voor een eigen spaarpotje, naast je pensioen bij PME. Extra sparen bijvoorbeeld, of een huis kopen. Je weet niet wat de politiek nog voor je in petto heeft.”
Dirk: “Een eigen woning heb ik wel, maar sparen komt er voorlopig niet van. Mijn vrouw en ik zijn druk met verbouwen.” Hij lacht: “Er gaat meer geld uit dan er binnenkomt. En op termijn willen we graag kinderen, dus ons leven wordt alleen maar duurder. Aan de andere kant: ik wil eigenlijk niet tot mijn zeventigste hoeven doorwerken. En tegen die tijd wil ik er wel warmpjes bij zitten. Dus sparen is zo gek nog niet.” Dat er een nieuw pensioenstel aankomt, weet Dirk wel, maar dat is het dan ook. “Mijn pensioen is nog zo ver weg. Er kan in die tijd nog van alles gebeuren, wie weet verandert dat nieuwe stelsel ook wel weer.”
Voor Anton is het pensioen een stuk dichterbij. Hij heeft zich er dan ook al aardig in verdiept. “Met mijn vrouw, die twee jaar ouder is, heb ik het er regelmatig over. Willen we eerder stoppen? Kunnen we ons dat veroorloven? Waar gaan we dan wonen? Ik heb het weleens met collega’s over het Generatiepact, dat lijkt me heel aantrekkelijk.”
Over het nieuwe stelsel is hij wel en niet te spreken. “Op zich heb ik er wel vertrouwen in, maar de overgang van dat geld, daar maak ik me zorgen over. Wat gaat het voor ons betekenen? Je hebt er als individu geen invloed op, maar je wordt er wel door getroffen. En het kan niet worden teruggedraaid: over is over.”
‘We hebben voor Legoland een opdracht gedaan in New York en Zuid-Korea. Diezelfde voertuigen mogen we nu ook driemaal in China installeren.’
‘Een eigen woning heb ik wel, maar sparen komt er voorlopig niet van.’
Ga dan naar www.generatiepactmetalektro.nl. En in dit artikel vindt u meer over het nieuwe pensioenstelsel.
⇩ extra online content ⇩
Tapijt, vinyl, kunstgras, lood: ze kunnen allemaal worden verwerkt met de machines van ETF Machinefabriek. Of dat nu oprollen is, of snijden en verpakken. “In de oven wordt het tapijt aan de rug gelijmd”, vertelt projectmanager Anton Keim. “Direct achter de oven staat onze machine om het tapijt op te rollen. Onze klanten zijn niet alleen vloerbedekkingsleveranciers, maar ook grossiers, zoals Carpetright en Kwantum. Die gebruiken onze machines om stukken vloerbedekking van die grote rollen af te snijden zodat het naar de klant kan.”
ETF Group is een bedrijf met een lange historie: in 1951 richtte meneer Koppens de Eerste Textielmachine Fabriek op: ETF Machinefabriek. Zijn zoon Ruud is nu al vele jaren directeur. In de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw had ETF het moeilijk. Vloerbedekking raakte uit, iedereen wilde parket op de vloer.
Om minder afhankelijk te zijn van de interieurwensen van de consument zocht het bedrijf naar een tweede bron van inkomsten. En dat werden attracties voor amusementsparken: ETF Ride Systems, dat nu samen met ETF Machinefabriek deel uitmaakt van de ETF Group.
‘Steeds meer steden en parken willen overstappen op duurzame treintjes’
Attracties zijn een totaal andere tak van sport dan tapijt, zou je zeggen. Toch zijn er verrassend veel overeenkomsten, vertelt hoofdmonteur Dirk van IJzendoorn. “Het besturingssysteem bijvoorbeeld, de manier van tekenen, de software. En voor het bouwen gebruiken we dezelfde machines. Het is allemaal metaalbewerking.” Wat begon met één opdracht (Anton: “Een ordertje van acht voertuigen”) groeide uit tot iets groots.
“Inmiddels zijn we marktleider”, vertelt Anton, “met klanten over de hele wereld.” Dirk: “De installatie doen we zelf. Toen ik begon bij ETF, was ik binnen-buitenmonteur en reisde ik de hele wereld over. Mijn eerste installatieopdracht was in Melbourne, Australië. En wie wil dat nou niet: voor zijn werk naar een attractiepark? Dat is een buitenkansje. Nu ben ik wat ouder en huisje, boompje, beestje, dus sinds ruim een jaar ben ik hoofdmonteur op het hoofdkantoor.”
De afgelopen jaren viel ETF Ride Systems stil: door corona gingen alle attractieparken dicht. ETF Machinefabriek draaide gelukkig wel als een tierelier: heel veel Nederlanders zaten thuis en sloegen aan het klussen en herinrichten. “We hebben de coronaperiode ook gebruikt om voertuigen te ontwikkelen die door water kunnen rijden. En we zijn bezig met een derde bedrijfstak”, vertelt financieel directeur John Wilmer. “Namelijk elektrische treintjes op zonne-energie. De toeristentreintjes die je ziet in attractieparken en grote steden rijden nu vaak nog op diesel. Steeds meer steden en parken willen overstappen op duurzame treintjes.”
Inmiddels trekt het werk voor ETF Ride Systems ook weer aan. Anton: “We hebben een opdracht gedaan voor Legoland in New York en Zuid-Korea en mogen diezelfde voertuigen nu ook driemaal bij Legoland in China installeren. Voor een park in Vietnam zijn we hoofdaannemer voor een complete attractie. Dat is nieuw, want meestal zijn we onderaannemer.” ●