René van der Kloet is fotograaf, en onder andere gespecialiseerd in industriële fotografie. Een prachtig vak, vindt hij. “Industrie is leuk. Je komt overal, je ziet vaak dingen als eerste. Dingen die andere mensen misschien pas over een maand of over een jaar zien. Geen dag is hetzelfde. Vooral de maakindustrie vind ik leuk, je hebt heel veel met mensen te maken. Maar ik kan ook een uur in mijn eentje in een fabriek rondlopen om foto’s te maken, zonder dat er iemand is.”
“Wat de kunst van mijn vak is? Van een groot, indrukwekkend en soms lomp onderwerp een mooie foto maken. Je moet zelf een standpunt kiezen. Als ik met een model werk, moet ik dat aansturen. En als zo’n man of vrouw een slecht weekend heeft gehad, dan zie je dat. Dat heb ik met een industrieel onderwerp niet. Het is iets statisch en het is aan mij om daar iets moois van te maken.”
René vertelt vol trots over Van der Kloet foto- en videoproducties. Het familiebedrijf bestaat al 109 jaar en heeft het predicaat ‘Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier’. “Zo’n ‘onderscheiding’ krijg je natuurlijk niet zomaar.” René zit inmiddels 41 jaar in het bedrijf en is de derde generatie. Zijn zoon Casper kwam er in 2017 bij. “Casper is van de PlayStation-generatie”, vertelt René. Hij heeft het over het apparaat waarmee Casper de dronecamera bedient. “Daar zit een lcd-scherm op, zodat Casper heel goed kan zien wat hij in beeld brengt. Hij kijkt alleen maar naar dat scherm, voor hem is dat heel natuurlijk. Voor mij niet, ik zou voortdurend naar die drone staan te kijken.” René mag dan 62 jaar zijn, over zijn pensioen denkt hij nog lang niet na. “Nee hoor, ik ga gewoon lekker door, ik vind het veel te leuk.” ●
René van der Kloet is fotograaf, en onder andere gespecialiseerd in industriële fotografie. Een prachtig vak, vindt hij. “Industrie is leuk. Je komt overal, je ziet vaak dingen als eerste. Dingen die andere mensen misschien pas over een maand of over een jaar zien. Geen dag is hetzelfde. Vooral de maakindustrie vind ik leuk, je hebt heel veel met mensen te maken. Maar ik kan ook een uur in mijn eentje in een fabriek rondlopen om foto’s te maken, zonder dat er iemand is.”
“Wat de kunst van mijn vak is? Van een groot, indrukwekkend en soms lomp onderwerp een mooie foto maken. Je moet zelf een standpunt kiezen. Als ik met een model werk, moet ik dat aansturen. En als zo’n man of vrouw een slecht weekend heeft gehad, dan zie je dat. Dat heb ik met een industrieel onderwerp niet. Het is iets statisch en het is aan mij om daar iets moois van te maken.”
René vertelt vol trots over Van der Kloet foto- en videoproducties. Het familiebedrijf bestaat al 109 jaar en heeft het predicaat ‘Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier’. “Zo’n ‘onderscheiding’ krijg je natuurlijk niet zomaar.” René zit inmiddels 41 jaar in het bedrijf en is de derde generatie. Zijn zoon Casper kwam er in 2017 bij. “Casper is van de PlayStation-generatie”, vertelt René. Hij heeft het over het apparaat waarmee Casper de dronecamera bedient. “Daar zit een lcd-scherm op, zodat Casper heel goed kan zien wat hij in beeld brengt. Hij kijkt alleen maar naar dat scherm, voor hem is dat heel natuurlijk. Voor mij niet, ik zou voortdurend naar die drone staan te kijken.” René mag dan 62 jaar zijn, over zijn pensioen denkt hij nog lang niet na. “Nee hoor, ik ga gewoon lekker door, ik vind het veel te leuk.” ●
‘Industrie is leuk. Je komt overal, je ziet vaak dingen als eerste’
“Voor deze opdrachtgever volgden we de bouw van een schip. Op deze foto wordt de achtersteven, die op een andere locatie is gebouwd, in de hal aan de voorsteven geplaatst. Een proces dat uren duurt, dus ik had voldoende tijd voor het nemen van de foto. In deze foto heb je een combinatie van het kunstlicht van de hal, het buitenlicht en de verlichting van de duwboot. Ik had de kapitein van die duwboot namelijk gevraagd om zijn verlichting aan te zetten. Daarom is de achterzijde van de achtersteven zo mooi belicht. Door de combinatie van al dat licht krijg je een onnatuurlijk blauwe lucht, maar voor de sfeer is dat top.”
“Deze mannen staan voor een enorme mal met vloeibaar staal. Bij dit bedrijf maken ze grote stalen objecten, zoals scheepsschroeven. Dat vloeibare staal is wel duizend graden en zij staan daar heel dichtbij. Ze kijken niet op honderd graden meer of minder. Hier moest ik snel handelen, want het licht van dat vuur en die mannen daar zo dichtbij: dat moment duurt maar heel kort. En ze gaan niet op mij wachten of het opnieuw doen. Ik lijk er trouwens heel dichtbij te staan, maar schijn bedriegt: ik stond er wel dertig meter vandaan. En alsnog was het bloedheet.”
“Voor deze foto wilde ik de dikte van de kabel goed in beeld brengen. Het is een offshore-kabel met een diameter van meer dan 15 centimeter. Ik heb een laag camerastandpunt gekozen. Of ik op mijn buik lag? Nee, dat doe ik liever niet in zo’n omgeving. De camera stond op de grond en ik zat op mijn knieën. Ik heb weinig scherptediepte, maar je ziet de achtergrond goed genoeg om te weten waar de foto zich afspeelt. Dat is belangrijk voor de opdrachtgever, omdat klanten zo de voorraad kabels kunnen zien.”
⇩ extra online content ⇩
“Dit is een brug in Deventer. Onze opdrachtgever, die deze brug heeft gerenoveerd, wilde graag mystieke foto’s hebben, liefst met wat mist. Dat valt niet te regisseren natuurlijk, maar toen we er ’s morgens vroeg naartoe gingen voor video-opnames, hing er een dichte mist om de brug heen. Eerst zat het potdicht, de brug was niet eens zichtbaar. Na anderhalf uur wachten trok de mist op en kon ik deze prachtige foto maken. Soms moet je wat geluk hebben.”
“Dit is een tug, een havensleepboot. De opdrachtgever wilde graag opnames hebben van wat dit schip allemaal kan, zoals: om zijn as draaien. Voor ons als EU-gecertificeerd dronebedrijf is er dan maar één oplossing: de drone erboven hangen. Mijn zoon hield nauw contact met de kapitein en instrueerde hem wat hij moest doen. Hij heeft hier een korte sluitertijd gebruikt, zodat je geen vegen in de foto krijgt. Bij dronefotografie is veiligheid een belangrijk deel van ons werk. Zo zorgen we bijvoorbeeld altijd dat er niemand onder de drone staat. Dus: iedereen aan boord naar binnen en deuren dicht!”
“Deze foto is gemaakt tijdens het plaatsen van een monopile, het fundament voor een windmolen (op zee), door een offshoreschip. Uiteraard is het weer een drone-opname. Voor deze foto is het camerastandpunt heel belangrijk: iets van het schip af, zodat je alles mooi in beeld krijgt. De gele stellage links is de heihamer. Op het schip zie je (op elkaar) nog twee delen van de monopile liggen: de half grijs, half roestkleurige pilaren. Omdat de drone vrij hoog hangt, op zo’n 180 meter boven het schip, zie je ook wat wolken. Dat geeft net wat extra sfeer aan de foto. Mijn zoon bestuurt hier de drone, veilig onder het helikopterdek.”
Zelf aan de slag met camera en/of smartphone? Met deze tips van René van der Kloet kun jij ook mooie foto’s maken.
Wil je meer weten over Van der Kloet Foto- en Videoproducties? Kijk dan hier.