Batavus, Sparta, KOGA: die fietsmerken, en meer, komen allemaal bij Accell vandaan. Voorheen waren het zelfstandige bedrijven. Zes jaar geleden werden ze één bedrijf: Accell Nederland.
Er zijn al heel wat fietsonderdelen door hun handen gegaan sinds Wietze van der Wal (62) en Antoinette Elsinga (42) bij Accell werken. “Op mijn afdeling assembleren we 1.600 wielen per dag, voor 800 fietsen dus”, rekent Wietze voor. Hij zit in zijn 46ste dienstjaar en begon als wielvlechter bij Batavus. Inmiddels is hij teamleider van de Halffabricage en Wielenmakerij, werk dat deels achter de computer gebeurt. “Maar ik ben ook op de werkvloer, tussen de mensen. Fietsen maken is mensenwerk.”
Accell verkocht vorig jaar wereldwijd 897.000 fietsen. Vooral e-bikes en bakfietsen zijn razend populair.
Antoinette werkt al twintig jaar ‘tussen de fietsen’ en komt ook bij Batavus vandaan. “Ik werk bij de afdeling Lakkerij. Op onze afdeling worden de frames gespoten, gedecoreerd en gecoat.” Ze hebben beiden veel liefde voor hun werk. Antoinette: “Wietze en ik werken niet op dezelfde afdeling, maar we maken wel samen een product, zo voelt het.” Wietze: “Ik ga elke dag met veel plezier naar mijn werk. Al kijk ik er wel naar uit om wat meer vrije tijd te hebben. Sinds vorig jaar denk ik daar vaker over na. Toen ik begon met werken, zou ik op mijn 57ste met pensioen mogen. Inmiddels moeten we bijna tien jaar langer doorwerken. Dat is toch wat? Misschien ga ik een dag minder werken. Dan heb ik wat meer tijd voor mijn hobby’s en de kleinkinderen.”
Bij Accell Group werken 3.100 mensen, verspreid over 15 landen. Accell Nederland heeft 560 mensen in dienst.
Antoinette is nog niet bezig met haar pensioen. “Ik zit nu in een heel andere levensfase, met twee opgroeiende kinderen. De oudste is 17, die studeert. De jongste van 15 ook over een paar jaar. Ik vind het belangrijk dat we daar de middelen voor hebben. Dus nee, over mijn pensioen denk ik niet echt na. Ik ga er eigenlijk vanuit dat er genoeg is voor mij. En – nog veel belangrijker – ik hoop dat ik mijn pensioen in goede gezondheid haal.” ●
Wie hard werkt – en dat doen de mensen bij Accell – heeft recht op een goede beloning, vindt Jildou van der Schaaf. Zij is HR business partner bij Accell. “En daarbij hoort ook het pensioen. We nemen het mee in de arbeidsvoorwaarden. En we bespreken het altijd als mensen in dienst komen: het pensioen is ondergebracht bij PME en dat is goed geregeld. Ik vind het belangrijk dat mensen dit weten.” Medewerkers die richting hun pensioen gaan, hebben daar soms vragen over. Wat voor regelingen zijn er? Hoeveel inkomen heb ik straks? Dan schakelt Jildou de pensioenconsulent van PME in. “Hij kan alles precies uitleggen. Dat geeft rust en duidelijkheid.”
‘Fietsen maken is mensenwerk’
‘We maken samen een product’
⇩ extra online content ⇩
Wie een fiets van Accell koopt, krijgt daar ook goede service bij. “En betrouwbaarheid”, vertelt Jildou van der Schaaf, HR business partner bij Accell. “We hebben voor elke klant een fiets. Een Batavus is bijvoorbeeld een echte familiefiets.” Jildou, moeder van twee jonge kinderen, heeft een Batavus Mambo: heel geschikt om twee kinderen op mee te nemen. “Een KOGA is voor de echte fietsfanaten en sportievelingen. Volledig met de hand opgebouwd door onze Master Mechanics.”
Het spreekt bijna voor zich dat medewerkers van Accell op een fiets van de zaak rijden. “We rollen nu de fietsleaseregeling uit voor onze medewerkers. Én we hebben een aantrekkelijke personeelskorting op onze eigen producten. We willen zoveel mogelijk medewerkers op de fiets, dat is gezond. Sowieso besteden we veel aandacht aan de gezondheid van medewerkers. We hebben een bedrijfsfysiotherapeut die tips en adviezen geeft. Er ligt geregeld fruit op de werkplek. We stimuleren medewerkers om lekker te wandelen in de pauze. En we hebben een stoppen-met-roken-programma. Er zijn net weer vijf mensen gestopt.” Voor de mensen die in de fabriek werken, kunnen de laatste jaren voor het pensioen zwaar zijn. “Het is veel handwerk en mensen staan de hele dag. Als we merken dat mensen het moeilijk hebben, gaan we in gesprek. Een oplossing is maatwerk. Soms kan het helpen om een dag minder te gaan werken. Of minder repeterend werk te doen. We willen dat mensen fleurig en fietsend met pensioen kunnen.”
Meer lezen over Accell Nederland als onderdeel van de wereldwijde Accell Group? Kijk hier.
‘We hebben voor elke klant een fiets. Een Batavus is bijvoorbeeld een echte familiefiets.’