Al 25 jaar heeft Nederland een Ombudsman Pensioenen. Een onpartijdige klachtenbehandelaar bij wie u uiteindelijk terecht kunt met klachten over de uitvoering van uw pensioenregeling. Pensioenjurist Henriëtte de Lange (51) vervult sinds 2019 deze functie. Als er iets misgaat in iemands pensioenregeling, springt zij in de bres om te bemiddelen en zo het probleem op te lossen.
Het bureau van Henriëtte de Lange krijgt jaarlijks te maken met een kleine duizend klachten over pensioenuitvoerders. Haar secretariaat geeft veel uitleg, omdat mensen vaak niet weten dat zij eerst de klachtenprocedure van de pensioenuitvoerder moeten doorlopen. Heb je die doorlopen en is het probleem nog niet opgelost, pas dan gaat Henriëtte de Lange (gratis) over tot bemiddeling. “Pensioenfondsen en verzekeraars in Nederland voeren de pensioenregelingen over het algemeen goed uit. Dat geldt ook voor PME”, zegt Henriëtte. “Maar er zijn situaties waarbij het beter kan.”
Wat Henriëtte kwalijk vindt, is dat een aantal pensioenuitvoerders onvolledige en/of onduidelijke informatie verstrekt over het partnerpensioen als deelnemers nog aan het werk zijn: “Deelnemers weten vaak niet precies hoe het zit. Dat je bij overlijden van je partner alleen recht hebt op partnerpensioen als je vóór je pensionering getrouwd bent of een samenlevingscontract hebt getekend. Dit leidt later soms tot verdrietige situaties.” Ook gaat het soms mis wanneer iemand bij arbeidsongeschiktheid recht heeft op premievrijstelling, maar dit niet krijgt. Henriëtte: “Bij al dit soort zaken spreek ik de pensioenuitvoerders aan op hun verantwoordelijkheid. Ze moeten beter voorlichten. En meer oog hebben voor individuele omstandigheden. Ik merk in de praktijk dat het erg wisselt of de uitvoerder bereid is om dit op te pakken.”
Henriëtte: “Als ik voor één persoon resultaat heb geboekt en de pensioenuitvoerder besluit aan de hand daarvan structureel zijn beleid te verbeteren. Dan hebben we met elkaar echt iets bereikt.” ●
Al 25 jaar heeft Nederland een Ombudsman Pensioenen. Een onpartijdige klachtenbehandelaar bij wie u uiteindelijk terecht kunt met klachten over de uitvoering van uw pensioenregeling. Pensioenjurist Henriëtte de Lange (51) vervult sinds 2019 deze functie. Als er iets misgaat in iemands pensioenregeling, springt zij in de bres om te bemiddelen en zo het probleem op te lossen.
Het bureau van Henriëtte de Lange krijgt jaarlijks te maken met een kleine duizend klachten over pensioenuitvoerders. Haar secretariaat geeft veel uitleg, omdat mensen vaak niet weten dat zij eerst de klachtenprocedure van de pensioenuitvoerder moeten doorlopen. Heb je die doorlopen en is het probleem nog niet opgelost, pas dan gaat Henriëtte de Lange (gratis) over tot bemiddeling. “Pensioenfondsen en verzekeraars in Nederland voeren de pensioenregelingen over het algemeen goed uit. Dat geldt ook voor PME”, zegt Henriëtte. “Maar er zijn situaties waarbij het beter kan.”
Wat Henriëtte kwalijk vindt, is dat een aantal pensioenuitvoerders onvolledige en/of onduidelijke informatie verstrekt over het partnerpensioen als deelnemers nog aan het werk zijn: “Deelnemers weten vaak niet precies hoe het zit. Dat je bij overlijden van je partner alleen recht hebt op partnerpensioen als je vóór je pensionering getrouwd bent of een samenlevingscontract hebt getekend. Dit leidt later soms tot verdrietige situaties.” Ook gaat het soms mis wanneer iemand bij arbeidsongeschiktheid recht heeft op premievrijstelling, maar dit niet krijgt. Henriëtte: “Bij al dit soort zaken spreek ik de pensioenuitvoerders aan op hun verantwoordelijkheid. Ze moeten beter voorlichten. En meer oog hebben voor individuele omstandigheden. Ik merk in de praktijk dat het erg wisselt of de uitvoerder bereid is om dit op te pakken.”
Henriëtte: “Als ik voor één persoon resultaat heb geboekt en de pensioenuitvoerder besluit aan de hand daarvan structureel zijn beleid te verbeteren. Dan hebben we met elkaar echt iets bereikt.” ●
De Ombudsman Pensioenen bemiddelt voor iedereen die via een pensioenuitvoerder (pensioenfonds of verzekeraar) met pensioen te maken heeft. Dit zijn deelnemers, voormalige deelnemers, gepensioneerde deelnemers en nabestaanden (degenen die een partner- of wezenpensioen ontvangen). Er zijn ook zaken waarin de Ombudsman niet bemiddelt, zoals klachten over indexatie.
Als je eerst de klachtenprocedure van je pensioenuitvoerder hebt doorlopen en jullie komen er samen niet uit. Bijvoorbeeld:
De Ombudsman komt ieder jaar met een specifieke aanbeveling voor de pensioenuitvoerders. Het gaat dan om een ongewenste situatie waar relatief veel pensioengerechtigden de dupe van worden. De Ombudsman roept de pensioenuitvoerders op om hun beleid op dit punt te verbeteren.
Lees hier meer over de aanbevelingen van de Ombudsman Pensioenen.
Weet je niet meer precies of en waar je in het verleden pensioen hebt opgebouwd? Neem dan contact op met de servicedesk van Mijnpensioenoverzicht.nl. Het volgende is hierbij van belang.
T: 020-751 2870 (ma t/m vr 8.00–18.00 uur).
E: info@mijnpensioenoverzicht.nl
Postadres: Vergeten Pensioenen, Verrijn Stuartlaan 1F, 2288 EK Rijswijk.
Dan kun je bellen, emailen of een brief sturen naar het secretariaat:
T: 070-349 9620 (ma t/m vr 9.30–12.00 uur en 13.00–16.00 uur).
E: info@ombudsmanpensioenen.nl
Postadres: Ombudsman Pensioenen,
Postbus 93560, 2509 AN Den Haag.